Un any més, les agressions sexuals durant els Sanfermins

Sortir de festa per passar-s’ho bé. Aquesta és la premissa. Desconnectar, ballar, gaudir, experimentar, lligar, i si la situació dóna de si, perquè no, acabar la nit amb bona companyia i amb el màxim plaer. Sortir de festa ens pot portar nits d’eufòria o nits tranquil·les, nits per oblidar i nits que no oblidarem mai. D’aquestes darreres, les que mai oblidarem, poden ser per bé o per mal. Nits que ens portaran molts bons records i que voldrem repetir o per contra, nits que, tot i desitjar-ho amb totes les nostres forces, mai desapareixeran.

Leer artículo en castellano

Nits com la del passat 9 de juliol on enmig de les festes de Sanfermin en un dels centenars de bars inundats a vessar, una noia va ser víctima d’una agressió sexual amb complicitat grupal. No és una excepció. Molts dels abusos sexuals que succeeixen esdevenen en espais d’oci nocturn.

Són nits que repassarem minuciosament, cadascuna de les nostres accions i decisions, minut a minut, lloc a lloc, què vaig fer o què vaig deixar de fer, on buscarem responsables o ens auto culpabilitzarem injustament de coses inimaginables.

Quins elements hi juguen perquè una situació com aquesta esdevingui? El consum d’alcohol o altres drogues per si sol poden provocar un abús? Crec que no. Que s’utilitzi la imatge de la dona com un objecte sexual a tort i a dret provoca que alguns homes creguin que en poden fer ús quan i com vulguin? Que una noia estigui en estat d’eufòria significa que dóna permís per passar-nos? Una noia semi inconscient esdevé més vulnerable que un noi? Perquè?

Perquè una discoteca deixa entrar gratis a les noies mentre fan pagar als nois? La resposta ens la donava una imatge d’aquestes (de la CNT) que corren per les xarxes socials: “Que no t’enganyin! Si no pagues pel producte, llavors el producte ets tú”. Perquè en comptes de diferenciar entre noies i nois, no es fa entre alts i baixos o entre rics i pobres, o entre rossos i morenos, o entre tímids i extravertits? Els tractaments diferenciats poden crear desigualtats i moltes d’elles, conseqüències negatives.

El ple municipal de l’Ajuntament de Pamplona enguany ha dedicat molts esforços perquè situacions com la del passat 9 de juliol no esdevinguessin. Però en caldran molts més i de major magnitud per tal que la imatge mental de que a la nit «tot s’hi val» desaparegui i situacions que semblen normals, però que retro alimenten actituds d’assetjament o abús sexual, vagin minvant.

Des de Noctámbul@s, Observatori Qualitatiu de la Fundació Salut i Comunitat sobre la relació entre el consum de drogues i els abusos sexuals en contextos d’oci nocturn, ho tenim clar: “El sexisme també surt de festa” i, si a més, li afegim alcohol o altres drogues en la combinació, augmenten els riscos que apareguin nits per oblidar, nits que no oblidarem mai.

Aquest projecte està finançat pel Plan Nacional Sobre Drogas del Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, i compta amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

Otger Amatller. Psicòleg especialitzat en prevenció i atenció de consums de drogues. Coordinador Prevenció. Fundació Salut i Comunitat.

Entradas recientes

FSC celebra la IV Jornada Interna del Plan Igualdad 2023-2026 de FSC «Avanzando en Igualdad: El liderazgo colaborativo en nuestra organización»

El pasado 21 de marzo, tuvo lugar esta jornada interna, organizada por la Fundación Salud…

5 días hace

Una mirada desde la Psicología Feminista en el Espai Ariadna de FSC

La relación entre la violencia de género y las adicciones en las mujeres es un…

5 días hace

La Fundación Salud y Comunidad participa en la II Jornada de Compromiso con la Empresa del Programa Làbora del Ayuntamiento de Barcelona

Nuestra entidad ha participado recientemente en este evento, organizado por el Programa Làbora de cooperación…

5 días hace

Programa PRESERVA: una intervención innovadora para mejorar la recuperación en mayores de 45 años

El consumo prolongado de drogas en personas mayores de 45 años no solo genera problemas…

1 semana hace

Jóvenes participantes del programa L’H.Elecció.Jove de FSC visitan el Centro Logístico de Bata España

El programa L’H.Elecció.Jove, financiado por la convocatoria de Proyectos Singulares del Departamento de Empresa de…

1 semana hace